Duhai ibuku!

Terjemahan petikan tulisan Syed Qutb di dalam bukunya, Al-Taswir Al-Fanni fi Al-Quran yang ditujukan kepada ibunya:

Duhai ibuku! Ketika desa kita berkumandang dengan kemerduan gema bacaan Al-Quran di sepanjang bulan Ramadan, engkau mendengarnya dengan bersunguh-sungguh dari balik tabir. Dan apabila aku yang duduk di sisimu berbuat bising seperti anak-anak lain, engkau melarang perbuatanku dengan isyarat dan arahan lalu aku pun akan turut sama mendengarnya sepertimu. Hatiku bergembira menikmati bacaan ayat-ayat yang ajaib itu, walaupun aku masih terlalu muda untuk memahaminya.

Ketika aku membesar di bawah belaianmu, engkau menghantarkan aku ke madrasah tempatan. Keikhlasan hatimu dan doamu yang membawa Allah membuka hatiku dan membolehkan aku menghafaznya. Allah mengizinkan aku menghafaznya dengan senang, dan aku duduk di sampingmu membaca ayat-ayat Al-Quran. Aku akhirnya menghafaz seluruh Al-Quran dan sebahahian daripada impianmu telah dipenuhi.

Duhai ibu! Bayi yang kecil, anak lelaki yang remaja, sedang menghadiahkanmu buah-buah daripada didikan dan jagaan memanjangmu. Andainya suaranya tidak merdu, ia dia – bagai seri penghuraian dan pentafsiran.

Dipetik daripada buku biografi tentang beliau terbitan DBP.

Comments Off on Duhai ibuku!

Filed under Sejarah, Seni & Sastera

Comments are closed.